Analytics

2011. október 30., vasárnap

Zöldségalaplé és vegyeszöldség-krémleves

Kedvem támadt kora ősszel főzni egy adag zöldségalaplét, hogy jégkockatartóban lefagyasztva ízesíthessem vele télen a leveseket, rizottókat, meg fene tudja, miket még. Korábban sose bajmolódtam ilyesmivel, ha valamihez alaplé kellett volna, tettem bele egy kis vegyes zöldségszárítmányt. Most azonban ki kellett szednem pár eléggé fás karalábét, hogy a helyükre őszi fokhagymát tehessek - ez hozta meg az ihletet az alapléhez, kiegészítve a kert egyéb javaival, meg a piacról pótolva azt, amit én nem termesztek. A megfőzött zöldségek egy részét aztán összeturmixoltam egy egyszerű krémlevessé.

Hozzávalók

  • kb. 3 kiló vegyes zöldség - az én kombinációm valahogy így nézett ki:
    •  karalábé (4 kisebb fej)
    • sárgarépa (talán egy tucat kisebb példány)
    • zellergumó (egy fél)
    • krumpli (egy nagyobb szem)
    • cékla (egy nagyobb darab)
    • kelkáposzta (egy kisebb fej torzsája és a vele együtt kivágott levélcsonkok)
    • leveles kel (vagy egy tucat levél - vagy helyette pár kelkáposztalevél)
    • fehérrépa (egy hatalmas szál)
    • bakszakáll (4-5 kisebb darab)
    • brokkoli (három fejből csak a torzsája legvastagabb része)
    • vöröshagyma (egy nagyobb fej)
    • fokhagyma (10-12 gerezd)
  • zellerzöld
  • petrezselyemzöld
  • babérlevé
  • egész feketebors (10-12 szem)
  • só (egy teáskanál)
  • 2-3 evőkanál olaj
  • víz
A krémleveshez továbbá
  • tej
  • tejföl
  • őrölt fehérbors
  • reszelt szerecsendió
  • reszelt sajt

Elkészítés

A zöldségeimet alapos mosás után egy kicsit megtisztítottam és durván feldaraboltam. Mindenen rajta hagytam a héját a hagyma és a fokhagyma kivételével, csak a ronda részeket vagdostam ki. Egy szép nagy lábosban kevés olajon pirítani kezdtem a hagymát, majd fokozatosan hozzádobáltam a többi darabolt zöldséget is, ahogy haladtam a tisztogatással és a vagdosással.
Miután az utolsónak hozzáadott fokhagyma is kapott 2-3 percnyi izzasztást, felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte, majd picit megsóztam (nem kell az alaplébe sok só, és különben is, a főtt zöldségből Babónak is akartam adni, ő pedig ne szokja meg máris a sót). Miután felforrt, hozzáadtam a kellevelet és a zöldfűszereket is (ezt már erősen gyömöszölni kellett a fazékba), majd lefedtem, és lassú tűzön, időnként megkeverve még kb. 45 percig főztem.

A főtt zöldségeket lyukacsos kanállal kiszedegettem és félretettem hűlni. A lábosban maradt levet szemesborssal megfűszerezve még vagy fél óráig forraltam közepes lángon, hadd sűrűsödjön. Végül ezt is félretettem; kihűlés után leszűrve (nem kendőn, csak fémszitán) jégkockatartókba öntöttem, és lefagysztottam. (A borsot akár az elején is bele lehetett volna tenni, de szintén Babó miatt inkább csak a zöldségek kivétele után adtam hozzá.)
Ami a krémlevest illeti, a megfőtt és kihűlt zöldségekből kivagdostam és kidobáltam mindent, ami fás, kemény, rostos, stb. volt (pontosabban E. csinálta a pucolást és válogatást, mert nekem épp millió más dolgom volt). A maradékot némi tej hozzáadásával gyanús színű, de jó zöldségízű pürévé alakítottam egy botmixer segítségével, majd vízzel kellemes állagúra hígítva felforraltam. Fehérborssal és szerecsendióval fűszereztem, kóstolva sóztam; a tányéron tejföllel és reszelt sajttal gazdagítottuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése