Analytics

2010. június 12., szombat

Eperlekvár mutatóba

Az eper elég nagy része elrohadt az Orkney-szigetekre illő május végi időjárásban. A maradékát legelésszük rendesen, el is bírnánk vele, de E kívánsága az volt, hogy csináljunk egy kis eperlekvárt is. Gyümölcsmentes időkben majd joghurtba keverve fogjuk fogyasztani - mert amúgy egyikünk sem túl nagy lekvárevő, kenyérrel ritkán esszük. Nekiláttunk hát egy kiló eperből lekvárt főzni. Tapasztalt befőzők nyilván megmosolyogják - lett belőle egy hétdecis üvegre való, meg még pár kanál kóstolónak. Sárgabaracklekvárt már készítettem régebben, de epret még nem próbáltam, úgyhogy megnéztem pár netes receptet, majd atyám véleményét is kikértem, és végül - persze - a magam feje után csináltam.

Hozzávalók

  • 1 kg eper
  • 70 dkg cukor
  • 1 citrom leve
  • késhegynyi szalicil

Elkészítés

Az epret E gondosan megtisztogatta, kivágva minden hibás részt. Utána durva darabokra vágta, és lecukrozta. A cukorral rétegelt epret jó sokáig (kb. 8 órát) hagytuk állni; közben egyszer egy kicsit beletrutymákoltam, marokkal kevergettem és szétnyomkodtam az eprek egy részét. Nem homogén pépet akartam, hanem darabokat is, de szétmállott epret is. Trutymákolás után pedig lenyalogathattam a kezemet :)
Állás után az epret levével, mindennel együtt feltettem a tűzhelyre, egy jó kis vasplatnit téve alá, hogy oda ne kapjon. Felforraltam, majd 1-2 percenként alaposan megkeverve főztem egy szűk órán keresztül. Ezalatt a színe besötétedett, az állaga pedig jól láthatóan besűrűsödött. Közben kifőztem a lekvárnak szánt üvegeket is (merthogy optimista voltam, és két üveget készítettem elő). Végül elzártam a lángot, majd belekevertem a citromlét és egy kevéske szalicilt.
Jól elkavartam még egyszer, majd a fürdőből pár perccel korábban kivett, mostanra már száraz, de még forró üvegekbe kanalaztam a lekvárt. A megtelt üvegre rácsavartam a fedőt, 1-2 percre fejre állítottam, majd visszafordítva dunsztba tettem. Meglátjuk,mi lesz belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése