Analytics

2010. május 25., kedd

Sajtos rizzsel töltött szőlőlevél

Görög konyha, ahogy azt Móricka elképzeli. Az autentikus görög szakácsművészetről fogalmam sincsen - de itt van egy saját kreálmányú vegetáriánus dolmadesz-recept. Az egész azért született, mert volt itthon valamennyi ebédmaradék-rizs meg egy darab ijesztően öregedő, azonnali felhasználásért visítozó grillsajt, és délután azon töprengtem, nem kéne-e megpermetezni a szőlőt most, hogy heteken át esett az eső. Előételnek címkéztem az alkotásomat, de igazából mi főételként ettük vacsorára, és még egy kis kenyeret is harapdáltunk hozzá.

Hozzávalók

  • 12 ép, zsenge, permetmentes szőlőlevél
  • 1 nagy marék főtt rizs
  • 1 kis fej lilahagyma
  • 1 evőkanál olaj
  • 10-15 deka fehér sajt
  • 1 kis csokor zöldfűszer (kapor, menta, kakukkfű, majoranna)
  • pár hüvely cukorborsó

Elkészítés

A szőlőlevelet - szára nélkül - sós, forró vízbe dobtam, majd újraforrás után 1 percet főztem, aztán kiszedtem, lecsöpögtettem és félretettem. Ha konzerv szőlőlevelet használsz, akkor erre a lépésre nincs szükség, viszont ajánlatos leöblíteni a leveleket.
A sajt, amit ehhez a kajához használtam, a múltkori szág panír után megmaradt grillsajt volt, egy állagában és ízében összepréselt túróra emlékeztető fehér valami, ami nem olvad meg hő hatására. Ugyanezt meg lehetne (és valószínűleg érdemes is volna) megcsinálni valami jóféle, szárazabb fetából vagy fehér kecskesajtból. Ezek kevésbé tűrik a hőt, tehát nem pirítanám percekig, csak épp néhány másodpercig. És persze ilyen sajt mellé külön só már nem kéne. Vegán opció lehetne a sajt behelyettesítése tofuval, vagy teljes kihagyása: helyette kevéske gombát lehet pirítani a hagymával együtt (ezt már próbáltam szőlőlevélben, és igen jó).
Ízesítőnek és izgalmasítónak szedtem hozzá pár zsenge, szemeket még gyakorlatilag nem tartalmazó, viszont szőröstül-bőröstül megehető borsóhüvelyt. Bevallom, a végeredményen nem tűnt fel, hogy ez ott van benne, tehát valószínűleg gond nélkül elhagyható. De meg lehetne próbálkozni helyette egy fél marék zöldborsóval, vagy hogy még izgalmasabb legyen, fél marék mazsolával.
A lilahagymát némi olajon finoman üvegesre pirítottam, aztán hozzáadtam a szétmorzsolt sajtot meg a kis darabokra szeletelt borsóhüvelyeket, és nagy lángon, kevergetve sütöttem, amíg a sajt egy kis színt kapott. Ekkor beleszórtam a finomra vágott fűszereket és a rizst, még párat kevertem rajta, majd elzártam a lángot.
Szőlőlevelet tölteni a következőképpen érdemes: a kisimított levelet a színére fekteted (tehát a fényes fele legyen alul, a bársonyos fele pedig felül),
majd egy jó evőkanálnyi tölteléket teszel a levél alsó-középső régiójára, épp csak a szár fölé.
Utána a szár csatlakozási pontjánál fogva finoman feltekered a levél egy részét, hogy hengerbe gyúródjon a töltelék. Ekkor a levél két oldalát behajtod a töltelékhengerre,
majd folytatod a feltekerést, hogy a levél felső része a töltelék és az oldalról behajtott levélrészek fölé tekeredjen.
Kész is van.
A megtöltött szőlőleveleket olajjal kikent tűzálló tálba raktam szorosan egymás mellé. A megmaradt tölteléket kiteregettem körülöttük - ha több levelet szedtem volna, akkor erre nem került volna sor. Az egészet meglocsoltam kb. 1 deci vízzel (helyette fehérbor is nagyon jó lett volna szerintem), aztán egy darab alufóliával letakartam a tetejét. Előmelegített (légkeveréssel 200 fok) sütőben kb. 15 percet sütöttem, majd leszedtem a fóliát, és a sütőt grillezésre állítva még 10 percig sütöttem, hogy kapjon egy kis színt a teteje.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése